Dotykačka Index H1 2023: Schabowy i swojska zupa znowu w modzie

Dotykačka — dostawca niezawodnego systemu POS dla gastronomii, handlu i usług — przedstawia Dotykačka Index za pierwsze półrocze 2023 r. Analitycy firmy prześledzili ceny najpopularniejszych w Polsce dań — hamburgera, pizzy, kotleta schabowego oraz tradycyjnej zupy — ich dynamikę w zależności od regionu, wolumen sprzedaży oraz zmianę w stosunku do poziomów sprzed roku. W efekcie powstał indeks cen, obrazujący trendy kulinarne w skali całego kraju.

Dotykačka Index z 2022 roku wskazywał wyraźnie, że jedynym daniem odpornym na inflację i kryzys w gastronomii jest pizza. Pomimo wzrostów cen, jej sprzedaż cały czas rosła. Z kolei sprzedaż tradycyjnych dań malała zarówno pod względem wolumenu, jak i przychodów. Tymczasem dane z pierwszego półrocza bieżącego roku mówią coś zupełnie odwrotnego. Wolumen sprzedaży pizzy i hamburgerów zmniejszył się w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku o 2%, a wzrost przychodów ze sprzedaży tych dań był wprawdzie wyższy o (odpowiednio) 14% i 18%, jednak było to spowodowane głównie kilkunastoprocentowym wzrostem cen. Natomiast dania tradycyjne, czyli zupa i kotlet schabowy – pomimo blisko 20-procentowego wzrostu cen – sprzedawały się znacznie lepiej niż przed rokiem (zupa o 4%, kotlet o 8%) i przyniosły przychody wyższe o (odpowiednio) 28% i 24%.
Jerzy Łochowski Country Manager w Dotykačka

Pizza i hamburger już się przejadły?

Za dużą pizzę płaciliśmy w pierwszym kwartale 2023 r. średnio 37,64 zł — 15,3% więcej niż w pierwszym kwartale 2022 r. Wolumen sprzedaży pizzy w przeciętnej pizzerii zmniejszył się w tym okresie o 3,8%, a przychody ze sprzedaży wzrosły o 11,1%. W drugim kwartale 2023 r. nie było lepiej – duża pizza kosztowała o 12,8% więcej, jej sprzedaż była o 0,6% mniejsza, a przychody ze sprzedaży wyższe o 12,4% niż przed rokiem. 
W przypadku hamburgera sytuacja wyglądała podobnie. W pierwszym kwartale 2023 r. za hamburgera z dodatkami płaciliśmy średnio 31,45 zł – aż o 19,5% więcej niż w pierwszym kwartale 2022 r. Przeciętny lokal sprzedawał ich jednak o 3,3% mniej niż przed rokiem, a przychody ze sprzedaży były o 16% wyższe. W drugim kwartale 2023 r. ceny hamburgerów nadal mocno rosły – 17,1% w porównaniu z drugim kwartałem 2022 r. – zaś regres w sprzedaży nieco osłabł. Przeciętny lokal sprzedał ich o 1,6% mniej niż przed rokiem, notując przychody ze sprzedaży o 15% wyższe. 

Znowu posmakowały nam zupa i schabowy!

Żelazny zestaw obiadowy, czyli zupa i kotlet, mimo bardzo dużych wzrostów cen, był w pierwszych dwóch kwartałach 2023 roku rekordzistą sprzedaży zarówno pod względem wolumenu, jak i przychodów. 
W pierwszym kwartale 2023 r. sprzedaż tradycyjnych zup — takich jak barszcz, rosół czy pomidorowa — zwiększyła się o 1,8%, przy średniej cenie 17,48 zł, czyli o 22,2% wyższej niż w analogicznym okresie 2022 r. Przychody ze sprzedaży tego dania wzrosły o 26,5%. Drugi kwartał 2023 r. wyglądał równie ciekawie – za porcję zupy płaciliśmy o 20,7% więcej, a mimo to restauracje wydały ich o 6,6% więcej niż przed rokiem, notując przychody ze sprzedaży aż o 29,2% wyższe. 
Na koniec danie główne – kotlet schabowy. W pierwszym kwartale 2023 r. płaciliśmy średnio za schabowego z dodatkami 26,45 zł – o 17,5% więcej niż przed rokiem. Pomimo wyższej ceny, znalazło się na niego o 5% więcej chętnych, przynosząc restauracjom przychody o 21,8% wyższe niż w pierwszym kwartale 2022 r. W drugim kwartale za kotleta schabowego płaciliśmy już średnio 28,21 zł, czyli o 15,5% więcej niż przed rokiem, co nie zachwiało trendem wzrostowym w sprzedaży. Restauracyjne kuchnie wydały aż o 11,2% więcej porcji, co przełożyło się na przychody ze sprzedaży wyższe o 26,8%.

Pobierz pełną wersję infografiki.

Dotykačka Index H1 2023 bazuje na danych rynkowych z całej Polski, z okresu pierwszego półrocza 2022 r. oraz pierwszego półrocza 2023 r.